Wednesday, May 20, 2009

Ceramah ustaz idrus

Adap-Adap Menziarahi Orang Sakit

Hadis
Daripada Abdullah ibni Abdullah dan daripada Atid bin Haris dan dialah nenek Abdullah bin Abdullah bahawasanya telah mengkhabarkan akan dia bahawasanya jabir bin atid mengkhabarkan akan dia bahawa Rasullullah saw datang oleh Rasullualllah akan Abdullah bin Sabit(orang madinah, orang ansar) maka mendapati oleh Rasullallah akan dia akan Abdullah, sesungguhnya diberati atasnya (sakit tenat) maka rasullullah memanggil akan abdullullah, maka Abdullah tidak menjawap olehnya maka beristirjaq Rasullullah(Innalillahiwainnalillahirojiu’n) dan bersabda Nabi: akan diberati akan Kami atas engkau wahai Abu Rasiq, maka menjeritlah oleh segala perempuan dan menangis mereka itu, maka jadilah Jabir itu mendiamkan ia akan perempuan. Maka bersabda Rasullallah S.A.W: biarkan olehmu akan mereka itu maka bila wajib maka jangan menangis oleh mereka itu satu tangisan pun.
Berkata mereka itu wahai rasullullah, apa yang wajib itu , bersabda ia apabila telah mati ia, maka berkata anak perempuan: demi Allah sesungguhnya aku berharap aku berharap adalah engkau shahid, maka telah engkau sempurnakan persiapan engkau. Berkata anak perempuan itu kepada ayahnya. Maka bersabdalah Rasullullah S.A.W: bahawasanya telah menjatuhkan ia akan ganjarannya atas qadar niatnya . Dan apakah yang menghitungkan oleh kamu akan mati syahid itu? Berkata mereka itu perang pada jalan Allah. Maka sabda rasullullah S.A.W:bermuala mati syahid itu ada 7 mati syahid selain berperang paada jalan Allah, bermula dengan mati lambung itu syahid, dan yang mati tenggelam itu syahid, dan yang mati sakit perut itu syahid, dan yang mati terbakar itu syahid, dan yang mati ditimpa runtuhan itu syahid, dan yang mati beranak itu syahid”. Hadis itu juga telah dikeluarkan oleh abu daud dan an-nasai dan ibnu hibban dan kata imam nawawi rahimatullahutaala, bermula hadis ini sahih dengan iftifa’ sekalipun tidak mengeluarkan ia. Walaupun hadia ini tidak ada di dalam hadis Sahih Bukhary, Sahih Muslimin, tapi Ulama’ bersepakat mengatakan hadis ini adalah sahih.

Terdapat hukum dan faedah yang ad dalam hadis ini, antaranya adalah hukum sunat keatas sedara untuk ziarah orang yang sakit, contohnya apabila Abdullah sakit, Rasullullah telah menziarahinya. Oleh itu sama ada orang itu beragama islam ataupun sebaliknya kita boleh menziarahinya. Kata-kata ulama’ bagi orang bukan islam jika ia sakit dan akan menemui kematian serta diketahui ia berharapan untuk masuk islam maka sunatlah kita menziarahinya, manakala jika tidak ia kan hanya menjadi hukum harus sahaja keatas kita. Jika menziarahi saudara kita pula, ia menjadi hukum sunat mua’kad iaitu sunat yang sangat dituntut oleh islam.

Walaupun kita di bolehkan menziarahi orang bukan islam yang sakit tetapi kita tidak boleh menziarahi selepas upacara kematianya kerana masa itu adalah sudah menjadi hal-hal agama orang bukan islam. Selalunya dalam bab ziarah –menziarahi ini, orang perempuan sangat menyukainya tetapi jika perempuan itu menziarahi orang sakit ia mestilah meminta izin dahulu jika sudah bersuami. Janganlah ingin membuat kebaikan iaitu menziarahi orang sakita tetapi tidak meminta izin suami maka bedosalah perempuan tersebut. selain itu perempuan juga, jika dia berpuasa sunat sedangkan suaminya tidak menizinkan maka haram hukum nya dan berdosalah ia. Antara sebabnya adalah jika suami berhajat bagaimana caranya jika isterinya berpuasa?oleh itu jika suami meminta supaya dibukankan puasa maka wajib membukanya. Jadi jika kita hendak buat ibadat sekalipun boleh mengundang dosa apatah lagi jika kita hendak membuat dosa maka seribu dosa lagilah.

Hak-hak orang islam pada orang islam yang lain mempunyai 6 perkara iaitu:

Mengucap salam jika berjumpa.
Jika terdapat kenduri kahwin dan mendapat jemputan darinya maka wajiblah pergi tetapi jika dijemput oleh kenduri yang bukan kenduri kahwin maka tidak menjadi wajib ke atasnya.
Jika dia minta nasihat maka berilah nasihat itu.
Jika dia bersin dan mengucap “alhamdulillah” maka wajib jika menjawap “yarhammukallah”.
Bila dia sakit,hak orang lain mesti menziarahinya.
Jika ia mati maka kita mesti mengikutnya sampai ke kubur.

Sunat mua’kad adalah kuat tuntutannya ke atas umat islam. Dan berkata Almawardi, ulama’ Syafie kitab Al hawi. Kebanyakan orang sekarang tidak punyai masa jika mahu menelaah kitab-kitab. Mereka asyik dengan nyanyian artis dan sebagainya yang melalaikan sahaja. Masa mana nak kenal nabi?nak kenal kita-kitab? Ini semua kerana tipu daya dengan nasrani Israel wannasoro. Dulu Bandar sekarang ia budaya ini sampai hingga ke kampung-kampung juga. Terpedaya semuanya. Manakah ikutan nabi?tidak ada sekalipun bayang-bayang ikutan nabi pada masa sekarang ini. Jika tidak ikut nabi tuhan tidak suka, jika tuhan tidak suka, bagaimana cara kita nak selamat?

No comments: